Outshoorn ~Buffelsdrift~

9 augustus 2019 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Vanmorgen hadden we ontbijt met een schitterend uitzicht. Daarna naar onze nieuwe overnachtingsadres (Buffelsdrift) gereden bijna aan de overkant van de weg op nog geen 10 minuten rijden.

We konden nog niet naar onze tenten wat we ook niet verwacht hadden. Wel mochten we gelijk meedoen aan het olifanten voeren en knuffelen. Ze hebben hier 3 olifanten die als babies zijn gevonden in het Krugerpark naast hun gedode ouders. (En dat alleen maar voor de slagtanden.) De olifanten zijn hier met de fles groot gebracht (elke 4 uur dronken ze 36 liter melk) en zijn dus volledig gewend geraakt aan mensen. Deze olifanten kunnen niet meer terug in het wild omdat ze te afhankelijk van mensen zijn geworden. Net als de 3 opvang leeuwen die ze hier hebben. Deze leeuwen zijn in gevangenschap geboren en kunnen dus niet overleven buiten een park.                                        Hier kunnen de dieren vrij rondlopen en ze voelen zich veilig met mensen om hen heen. De olifanten komen zelf elke keer terug naar het kamp omdat ze weten dat ze eten krijgen en hier veilig zijn. Inmiddels zijn het ondeugende pubers geworden. Het voeren was erg leuk. Ze pakken heel voorzichtig het eten met hun slurf vanaf je platte hand, je kan zelfs het eten in hun mond stoppen. Als beloning krijg je een knuffel van ze met hun slurf. Een geweldige ervaring om zo dicht bij de olifanten te zijn. Daarna hebben we nog wat foto’s met ze genomen. De olifanten kunnen het Engels zelfs verstaan toen de ranger zei hoe ze moesten staan. Ook verstonden de olifanten het toen de ranger hen vroeg om “hallo” tegen ons te zeggen, we kregen namelijk een mooie grom van de olifanten.

Na deze ervaring zijn we doorgereden naar Congo Caves. Hier een rondleiding in de grotten gekregen in het Afrikaans. Toch grappig om zo ver van huis elkaar te kunnen verstaan in je eigen taal. We hebben 5 kamers in de grotten gezien. Allemaal heel verschillend. Wat wij wel vreemd vonden was dat de mensen hier overal opklommen om selfies e.d. te maken. We hebben onder anderen Stalagtieten en stalagmieten gezien die meer dan 5 miljoen jaar oud waren. Een kamer van goed en kwaad. Aan de ene kant de duivel met 2 gezichten, aan de andere kant een engel met de bijbel en een doopvont. Ook was er in een kamer een trommel waarop onze gids ging spelen. Op de drum zong ze een nummer wat hier in Afrika blijkbaar erg bekend is. De andere Afrikanen in onze tour zongen namelijk mee. Toen we vroegen naar het nummer zij ze dat het “shosholoza” het 2de volkslied van Afrika was. Dit nummer zongen de arbeiders vroeger in de steenkool trainen. In dezelfde kamer was ook de wc’s 😉. 2 gaten die leken op urinoirs voor de mannen en een gat voor moeder en kind. In onze groep was een hele groep dames die met elkaar op stap waren. Deze sloten onze rondleiding af met het zingen van een lied. Dit klonk erg mooi in de grotten.

Toen weer terug naar Buffelsdrift. Ingecheckt en naar onze tenten. Zijn hele luxe tenten, met uitzicht op de waterplas waar de nijlpaarden aan liggen en de andere dieren komen drinken.we hebben bedden met elektrische dekens, een bad met uitzicht op het water en een buitendouche. Heeft weinig met kamperen te maken. Om 3 uur hadden we nog een safari. Hier hebben we o.a, springbok, nyala’s, kudu’s, elanden, giraffen, zebra’s, buffels en meerkatten gezien. Was erg leuk en een schitterende omgeving.

Na de safari even de omgeving verkend en genoten van het uitzicht op de waterplas voordat we gingen eten.

Morgen op naar Franschhoek, ons laatste overnachtingsadres alweer van deze vakantie 😢