Township

11 augustus 2019 - Franschhoek, Zuid-Afrika

Vanochtend konden we weer even uitslapen want we hadden om 09:45 een township tour. Toen we om 09:30 aan het ontbijten waren kwamen Kathleen (ja van K3😂) en een chauffeur van steviewondertours, Decense ons ophalen voor de tour.

Het was vanaf ons Guest house ongeveer 5 minuutjes rijden. Toen we waren aangekomen kregen we een warm welkom van onze locale gids en een jongen die nieuwsgierig was hoe de tour gaan. We werden door Kathleen opgesplitst in de Nederlandse tour (door haar) en onze locale gids die in het engels vertelde. Natuurlijke kozen Peter en Marrit voor de Nederlandse uitleg. Onze gids legde kort wat uit over o.a. hun taal met een leuke “k” klank, de “k” spreken ze uit door met je tong te klikken. En hij vertelde over de bevolking en hun leefstijl:

• er leven 7000+ mensen in het township

• ze hebben hun eigen school waar er in het Xhosa les gegeven word.

• ze hebben 1 Xhosa sprekende docent en 1 Engels sprekende docent op de plaatselijke Afrikaanse highschool. Veel kinderen uit de township halen hier dan ook geen diploma omdat ze de taal niet kennen.

• ze hebben een aantal kerken in de township.

• veel township kinderen kunnen niet naar een ‘officiële/normale Afrikaanse school of stoppen als ze daar naar school gaan want ze begrijpen het Engels niet goed genoeg.

• recent is er een veilige crèche aanwezig (die uitgebreid kan worden) voor de 60 kleine kinderen.

• hun grootste gevaar is brand want als er één ding vlam vat dan vliegt alles er om heen ook meteen in brand en de brandweer zit 30 km verder op (evenals de ziekenhuizen maar ze worden bijna nooit ziek).

• het meest voorkomende werk in het township is reparatie.

• iedereen groet elkaar.

• ze hebben 50 wc’s en daar zitten geen sloten op, als ze op de wc zitten zetten ze hun voeten onder de deur zodat mensen kunnen zien dat er iemand op zit, ze hebben geen wc-bril en geen wc-papier

Als eerste liepen we een buurthuis in daar begonnen ze met uitleggen en dingen te vertellen over het township. Daarna liepen we naar een kapsalon waar keiharde muziek op stond daar hebben we gekeken naar de kapsels die ze daar veel dragen. Toen liepen we een plaatselijk supermarkt in waar ze alles verkopen naar het budget van de mensen. Na het supermarktje liepen we langs de wc’s en de wasbakken. Dan een kijkje bij de crèche. Een voor de township luxe gebouw met eigen toilet en zelfs een sprinklerinstallatie. Kosten 500.000 rand (ongeveer € 35.000)

Wehebben ook een kerk bezocht. Hier werd erg veel gezongen en dit ging over in bidden en weer zingen. Daarna werden we welkom geheten en moesten we allemaal naar voren komen om ons voor te stellen. Kathleen stelde de hele groep voor. Daarna werd er weer gezongen en kwamen ze ons hadden geven en bedanken. Tenslotte nog bij een cafÊ langs geweest, gewoon in een woonhuis, waar we het lokaal gebrouwen bier mochten proeven. Ze bedenken hier altijd wel iets om feest te vieren en biet te drinken. Bijvoorbeeld als een jongen  18 wordt moet hij 3 maanden overleven in de bush om te laten zien dat hij een echte man is. Als hij dan terugkomt wordt er feest gevierd en mag hij bied drinken. Dit doen ze op een speciale manier. Eerst de mannen en dan de vrouwen. Mannen moeten een lange broek aan en geen pet of iets dergelijks op hun hoofd. Er wordt gedronken uit een blik. De gastheer begint en geeft het dan door aan de oudste man enz. Als alle mannen geweest zijn mogen de vrouwen. Je mag ook niet zelf bier pakken of open maken, dit wordt altijd door de gastheer gedaan.

Na het bezoek aan het township geluncht in een restaurant met schitterend uitzicht op de stad.

‘s Avonds gegeten bij Husser and Grill waar we eigen gemaakte Hollandse bitterballen hebben gegeten.